» Dojo » Artykuły dla Graczy » Szkoła Atakującego Węża

Szkoła Atakującego Węża


wersja do druku
Redakcja: Beata 'teaver' Kwiecińska-Sobek

Sensei: Mirumoto Hebi

Rokugańczycy od zawsze czerpali inspirację z przyrody. Można to zaobserwować zarówno w sztuce jak i wśród technik bugei. Szkoły szermiercze Rokuganu silnie nawiązują do stworzeń reprezentujących ich klany. Siła Kraba, odwaga i duma Lwa czy przebiegłość Skorpiona silnie emanują z nauk ich dojo. Jednak poza głównymi nurtami istnieje wiele mniej znanych stylów walki, których nauczają samotnicy oraz pojedynczy sensei. Mirumoto Hebi, doskonały szermierz i wielki myśliciel, niedługo trenował w dojo smoka. Opuścił je, by odnaleźć własną drogę. Znalazł ją, spędzając samotne lata na zachodnich ziemiach swego klanu. Studiując zwyczaje węży polujących na ofiary i broniących się przed napastnikami zrozumiał, jak ważne jest obserwowanie wroga i natychmiastowa reakcja na jego działania. Po kilkunastu latach usłyszało o nim wielu mistrzów Rokuganu, gdy z okrutną stanowczością zaprezentował swoje umiejętności w bardziej prominentnych szkołach cesarstwa. Grupa młodych samurajów zdecydowała się wyruszyć za swoim nowym mistrzem. Szybko przekonali się, że ich sensei poświęcał znacznie większą wagę trenowaniu ciała i umysłu, niż konkretnej broni. Dlatego uczniowie tej szkoły władają różnymi rodzajami oręża, wciąż prezentując jednolity, unikalny styl. Mawia się, że wąż zna napastnika lepiej, niż on sam. Niektórzy bushi powiadają to samo o adeptach Mirumoto Hebi.


W narracji, szkołę węża powinna wyróżniać niezwykła prędkość oraz postawa robiąca wrażenie sztywnej. Walczący włócznią będą ją przez większość czasu trzymać przy końcu, trzymając wroga na dystans, władający kataną będą ją dzierżyć jednorącz, co efektywnie zwiększy zasięg ich ciosów. Ponadto, adepci będą zaskakująco wytrwale bronić swojej pozycji, oszczędnie pracując nogami, niechętnie przemieszczając się za wrogiem czy też zacięcie nie ustępując mu pola.

**

Szkoła Atakującego Węża (pierwsza edycja)
Korzyść: +1 do Refleksu
Honor: 2,5
Umiejętności: Dowolna umiejętność bugei, Kyujutsu, Obrona, Medytacja, Wiedza o Shugenja, dowolna umiejętność godna lub bugei

I ranga – Błyskawiczny atak
W trakcie rzutu na inicjatywę, do wyniku dodajesz nie tylko refleks ale i intuicję. Ponadto, przy testach Intuicji rzucasz dodatkową kością za każdą rangę w Szkole Atakującego Węża.

II ranga – Zaciętość węża
Deklarując pełną obronę możesz zatrzymać dwie kości.

III ranga – Zajadłość węża
Jeśli cios przeciwnika cię dosięgnie możesz natychmiast wykonać przeciw niemu darmowy atak. Obowiązują jednak negatywne modyfikatory z powodu otrzymanych ran.

IV ranga – Szybkość węża
Na tej randze bushi może wykonać dwa ataki w trakcie jednej rundy.

V ranga – Śmiertelne ukąszenie
Przed atakiem możesz wydać Punkt Pustki. Jeśli twój cios dosięgnie celu możesz zdecydować, że część podbić zwiększa ilość kości zatrzymywanych (zamiast kości rzucanych) w teście na obrażenia.

**

Szkoła Atakującego Węża (trzecia edycja)
Korzyść: +1 do Refleksu
Honor: 2,5
Umiejętności: Obrona, Wiedza (Shugenja), Dowolna umiejętność bugei wraz ze specjalizacją (emphasis), Kyujutsu, Medytacja, Teologia

I ranga – Błyskawiczny atak
Dodajesz Krąg Powietrza do swojej inicjatywy. Ponadto, przy testach Intuicji nie obowiązują cię żadne ograniczenia co do ilości podbić.

II ranga – Zaciętość węża
Deklarując pełną obronę masz automatycznie najwyższą inicjatywę. Ponadto, dodajesz swój krąg powietrza do PT trafienia cię.

III ranga – Zajadłość węża
Dodajesz Krąg Ognia do swojej inicjatywy. Jeśli cios przeciwnika cię dosięgnie możesz natychmiast wykonać przeciw niemu darmowy atak. Obowiązują jednak negatywne modyfikatory z powodu otrzymanych ran. W testach Intuicji można deklarować podbicia po rzucie.

IV ranga – Szybkość węża
Na tej randze bushi może wykonać dwa ataki w trakcie jednej rundy.

V ranga – Śmiertelne ukąszenie
Dodajesz Krąg Wody do swojej inicjatywy. Przed atakiem możesz wydać Punkt Pustki. Sam decydujesz ile twoich podbić zwiększa pulę rzucanych kości, a ile zwiększa ilość zatrzymywanych kostek.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Mathius Gabriel
    Kilka pytań...
Ocena:
0
Jakiego klanu jest to szkoła (sensei Mirumoto i opis fabularny sugerują klan Smoka lub też, że Habei jest niezależnym mistrzem)?

Czy, kiedy opisy technik wspominają o testach Intuicji, chodzi o sam atrybut czy też o wszystkie testy oparte o Intuicję (granie na niektórych instrumentach, testy z umiejętnościami społecznymi)?

Jak dokładnie dziaa piata ranga szkoły w mechanice trzeciej edycji? Czy wydanie punktu pustki przed atakiem oznacza, że mogę sobie zwiększyć ilość zatrzymywanych kości na obrażenia już za pierwsze podbicie, a potem mogę je przeliczać w stosunku 1 do 1? (Byłbym wdzięczny za przykład albo dwa)

A tak poza tym, to moim zdaniem trzecia ranga szkoły jest mocno przegięta (szczególnie w połączeniu z Potęgą Ziemi, jak również możliwościami jakie dają punkty pustki w 3 ed), ale to moja osobista opinia...

Pozdrawiam, czekając na rozwianie mych wątpliwości.
29-01-2007 15:12
996

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jakiego klanu jest to szkoła (sensei Mirumoto i opis fabularny sugerują klan Smoka lub też, że Habei jest niezależnym mistrzem)?

Powiem, że nie myślałem o tym, więc jak MG będzie wygodniej. W mojej kampanii Hebi będzie doradcą jednego ze smoczych Daimyo.


Czy, kiedy opisy technik wspominają o testach Intuicji, chodzi o sam atrybut czy też o wszystkie testy oparte o Intuicję (granie na niektórych instrumentach, testy z umiejętnościami społecznymi)?

Miałem na myśli wszystkie testy oparte o intuicję.

Jak dokładnie dziaa piata ranga szkoły w mechanice trzeciej edycji? Czy wydanie punktu pustki przed atakiem oznacza, że mogę sobie zwiększyć ilość zatrzymywanych kości na obrażenia już za pierwsze podbicie, a potem mogę je przeliczać w stosunku 1 do 1? (Byłbym wdzięczny za przykład albo dwa)

Jeśli normalnie miałbym rzut na obrażenia 5z2 to przy dwóch podbiciach mogę z niego zrobić 5z4. Jeśli z jakiegoś powodu miałeś jeszcze dwa darmowe podbicia (czy po prostu w ten czy inny sposób w sumie 4) to możemy zrobić 6z5 - czyli 3 przeznaczamy na zatrzymywane kości a jedno na rzucaną.

A tak poza tym, to moim zdaniem trzecia ranga szkoły jest mocno przegięta (szczególnie w połączeniu z Potęgą Ziemi, jak również możliwościami jakie dają punkty pustki w 3 ed), ale to moja osobista opinia...

Cóż kierowałem się tu trochę tym, że smoki miewają sporo ataków, ale przede wszystkim śmiertelnością legendy, gdzie oberwanie jest nieprzyjemną sprawą, więc taka osłoda nie powinna przepakować trzeciorangowego bushi.
30-01-2007 17:34
Mathius Gabriel
    Dzięki...
Ocena:
0
Dzięki za szybką odpowiedź na moje pytania.

Co do trzeciej techniki, jak powiedziałem to moja opinia. Zgodzę się, że w L5K walka jest dość śmiertelna, jednak możliwość przeprowadzenia ilości ataków równej ilości cięć walczących z postacią wrogów plus jeden bądź dwa (w zależności od rangi) daje sporą przewagę. Czy technika jest zbyt mocna okaże się w grze...

Podsumowując, fajny tekst, mimo paru nieścisłości ;)

Pozdrawiam.

01-02-2007 15:22
996

Użytkownik niezarejestrowany
    Może istotnie
Ocena:
0
trzebaby sprecyzować, że z tej techniki można skorzystać tylko raz w każdej turze.
01-02-2007 15:54
Mathius Gabriel
    Jeszcze parę uwag...
Ocena:
0
Nie zwróciłem na to uwagi wcześniej, być może za bardzo skupiając sie na opisie fabularnym ;P

Craven, nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że większość (jeśli nie wszystkie) szkół z 1 Edycji ma siedem punktów w umiejętnościach, analogicznie szkoły z 3 edycji mają siedem punktów i dwie emphasis. W Szkole Atakującego Węża jest tylko sześć punktów (1 Ed) lub 6 punktów i 1 Emphasis (3 Ed). Czy jest to zabieg celowy?

Poza tym trzecioedycyjna technika drugiej rangi w punkcie Deklarując pełną obronę masz automatycznie najwyższą inicjatywę. także wymaga pewnego sprecyzowania. Nie wiem jaki był pierwotny zamiar, ale po tym jak przeczytałem sobie przebieg sekwencji walki i opis umiejetności Defense wraz z poziomami mistrzostwa, to doszedłem do powyższego wniosku.

Co do ograniczenia ilości użycia trzeciej techniki w rundzie to jest to dobry pomysł, który pomógłby zbalansować tą zdolność. Nie jestem jednak pewien czy raz to nie za mało, w końcu to technika trzeciej rangi.

Swoją drogą, w jednym z tematów na forum Alderaca, chyba w pytaniach do 3 Edycji, były sugestie od autorów, jak mocne powinny być techniki szkół na poszczególnych rangach (na ten moment nie podam Ci bliższej lokalizacji, gdyż czytałem to z rok temu, a dziś nie mam czasu tego przeglądać).

Pozdrawiam.
01-02-2007 18:27
996

Użytkownik niezarejestrowany
    Re:
Ocena:
0
Po pierwsze to wielkie dzięki za drobiazgową analizę :) trochę w ogóle byłem rozczarowany kiedy przez prawie miesiąc nikt nie skomentował tekstu.
A teraz konkrety:

Craven, nie wiem czy zwróciłeś uwagę, że większość (jeśli nie wszystkie) szkół z 1 Edycji ma siedem punktów w umiejętnościach, analogicznie szkoły z 3 edycji mają siedem punktów i dwie emphasis. W Szkole Atakującego Węża jest tylko sześć punktów (1 Ed) lub 6 punktów i 1 Emphasis (3 Ed). Czy jest to zabieg celowy?

Racja. Celowo niecelowy ;-) Już sam nie wiem czy ja z tego zrezygnowałem, czy mi odradzono ale pierwotnie miało być jak u smoków +1 do dowlonej cechy i w zamian za to jeden skill mniej. Teraz myślę, że najlepiej dać tą umiejętność władania bronią na 2 i byłoby ok.

Poza tym trzecioedycyjna technika drugiej rangi w punkcie Deklarując pełną obronę masz automatycznie najwyższą inicjatywę. także wymaga pewnego sprecyzowania. Nie wiem jaki był pierwotny zamiar, ale po tym jak przeczytałem sobie przebieg sekwencji walki i opis umiejetności Defense wraz z poziomami mistrzostwa, to doszedłem do powyższego wniosku.

Pierwotnie miała być to po prostu dopałka do obrony - i łatwiej to zrobić dla pierwszej edycji (ta dodatkowa zatrzymywana kość). Natomiast w trzeciej istotnie jest cała kwestia tides of battle. Może powinienem przeredagować, że jeśli deklarujesz pełną obronę, to niezależnie od Twojej inicjatywy, jej efekty działają od początku rundy.

Co do ograniczenia ilości użycia trzeciej techniki w rundzie to jest to dobry pomysł, który pomógłby zbalansować tą zdolność. Nie jestem jednak pewien czy raz to nie za mało, w końcu to technika trzeciej rangi.

No ale zawsze to dodatkowy atak :)
01-02-2007 23:08
Mathius Gabriel
    ....
Ocena:
0
Po pierwsze to wielkie dzięki za drobiazgową analizę :) trochę w ogóle byłem rozczarowany kiedy przez prawie miesiąc nikt nie skomentował tekstu.

Nie ma sprawy, skomentował bym wcześniej, ale jakoś złośliwie wcięło mi komentarz zaraz po zamieszczeniu tekstu, więc musiałem ochłonąć psychicznie, nim coś znowu napisałem ;P

A teraz poruszone problemy:

-umiejętność - podniesienie władania bronią na 2 jest rowiązaniem, osobiście uważam, że ewentualnie zamiast tego możnaby do pakietu umiejetności dorzucić wysportowanie, które pasuje do opisu szkoły (ćwiczenie ciała i umysłu)

-inicjatywa- sformułowanie, które zaproponowałeś rozwiązuje problem

-technika trzeciej rangi - ograniczyłbym ilość jej użyć, ale wiążąc z wartością któregoś z kregów. Jeden to moim zdaniem trochę za mało, zaś sformułowanie " zdolności tej można użyć tyle razy w rundzie ile wynosi wartość kręgu x ucznia szkoły" daje zakres użyć zazwyczaj koło 2-3.

Pozdrawiam.
02-02-2007 08:53
~KatoHiroyuki

Użytkownik niezarejestrowany
    Szkoła Atakującego Węża
Ocena:
0
Nie jestem ekspertem, od 3 lat nie grałem w L5K poza okazyjnymi jednostrzałówkami, ale pozwolę sobie wypowiedzieć na temat szkoły. Spodobała mi się historia wprowadzająca, techniki wydają mi się dopracowane, lecz zmienił bym jedną rzecz która was trapi, zamienił bym 3 i 4 rangę miejscami. i wtedy byłby większy balans i wartość rang była by w porządku, to tak moim skromnym zdaniem.

pozdrawiam serdecznie

Kato Hiroyuki / Shosuro Inazo(ZD)
31-08-2007 15:02
Nurgling
   
Ocena:
0
"Deklarując pełną obronę masz automatycznie najwyższą inicjatywę."

Nieładnie napisane ;P Why?

[mówię o 3ed] Gracze deklarują swoje akcje dopiero w swojej inicjatywie (atak, pełny atak, pełna obrona...)]

Proponuję zapisać tak - "deklarując pełną obronę gracz w następnej rundzie dzieła jako pierwszy"
30-05-2009 00:08
996

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
No jest tu kilka niezręcznych sformułowań...
30-05-2009 16:23

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.